I never teach my pupils, I only attempt to provide the conditions in which they can learn.
Albert Einstein
Kemahiran abad ke-21 biasanya digunakan untuk menghuraikan pelbagai kebolehan yang diperlukan untuk berjaya di zaman global.Justeru, proses pembelajaran di dalam bilik darjah perlu merangkumi literasi teknologi, pembelajaran kolaboratif,pengunaan pendekatan pembelajaran berasaskan projek serta aplikasi pemikiran aras tinggi termasuk pemikiran kritis untuk mensintesis dan menilai maklumat dalam menyelesaikan masalah.
4 comments:
Sejauhmana Malaysia telah melaksanakan pendidikan untuk kanak-kanak pintar cerdas di sekolah?
Setakat ini setahu saya tiada lagi polisi untuk pendidikan pintar cerdas di Malaysia.
sebenarnya polisi untuk pendidiakn pintar cedas telah bermula seabad yang lalu. jika dilihat daripada sejarah, penubuhan Kolej Melayu Kuala Kangsar, Sekolah Sains Tuanku Jaafar, Kolej Tuanku Kurshiah, Sekolah Sains Alam Shah dan Maktab Rendah Sains Mara merupakan polisi pendidikan pintar cerdas iaitu menghimpunkan golongan pintar cerdas di sebuah sekolah khas bagi menjaga dan menjamin kualiti kecerdasan pelajar-pelajar di Malaysia.
Saya rasa perspektif pintar cerdas yang anda maksudkan adalah merangkumi skop yang agak terhad,iaitu di sini pemilihan pelajar dibuat berdasarkan kepada pencapaian akademik dan pencapaian ko-kurikulum yang agak terhad. Sedangkan kalau kita lihat terdapat ramai lagi pelajar kita yang mempunyai kebolehan istimewa dalam bidang tertentu terdapat di sekolah biasa dan akhirnya mereka ini menjadi pelajar biasa malah ada yang dropout diperingkat awal persekolahan. Ini disebabkan sekolah gagal untuk memenuhi keperluan pembelajaran pelajar seperti ini.
Jadi di sini apa sebenarnya definisi pintar cerdas yang dibuat oleh KPM yang membolehkan pelajar-pelajar memasuki MRSM dan sekolah berasrama penuh lain?
Post a Comment